Tarla ve Sanayi Entegrasyonunda yeni bir Kooperatifçilik Modeli Konya Şeker
26 Haziran 2014
2014/15 Kampanya döneminde ürünü almadan üreticiye toplam 145 Milyon Lira avans dağıtımını gerçekleştirdi. Sanayi Devleri Arasında 5 Basamak Yükselen Konya Şeker’den Büyüklüğüne Yakışır Hareket
Hafta başında açıklanan, İstanbul Sanayi Odasının her yıl gerçekleştirdiği Türkiye’nin En Büyük 500 Sanayi Kuruluşu araştırmasında 5 basamak birden yükselerek ülkemizin sanayi devleri arasında 39’uncu sıraya yerleşen Konya Şeker, sanayideki başarısını tarladaki üretici ortaklarına yansıtmaya devam ediyor. Ülkemizin sanayi devleri arasında ilk yüzdeki tek kooperatif şirketi olan ve özel sektör şirketleri içinde üretimden satışlara göre 35’nci sırada yer alan Konya Şeker, bir kooperatif şirketinin sanayide ve işletmecilikte büyümesinin tarladaki üretime ve üretici ortaklarının ekonomik faaliyetlerini ne şekilde değiştireceğini de uygulamalı olarak ortaya koyuyor.
Konya Şeker sanayi devleri arasında basamakları birer birer çıkarken, bu büyümenin sonuçları da doğrudan tarladaki üretime üreticilere yansıyor. Konya Şeker güçlendikçe tarladaki ürüne ülkemizdeki en iyi fiyatı verirken, üreticiyi de tarlaya tohumu atmadan desteklemeye başlıyor. Her kampanya döneminde kısa aralıklarla dini bayramlarda dâhil olmak üzere 8 kez ayni ve nakdi avans dağıtımı gerçekleştiren Konya Şeker, ürünü üreticiden teslim almadan ürün bedelinin yaklaşık % 60’ına yakınını avans olarak peşin öderken, üreticisinin de üretirken karşılaşabileceği finansman problemine çözüm getiriyor. Üretici ortaklarını ekim, çapa ve söküm dönemleri gibi tarımsal faaliyetin yoğun olduğu ve üreticinin nakit ihtiyacının hat safhaya çıktığı dönemlerde nakit avanslarla destekleyen Konya Şeker, tarımsal faaliyetlerin yoğunlaştığı dönemlerin yanı sıra dini bayramlar ile ramazan ayı gibi dönemlerde de üreticisini unutmuyor.
2014/15 Kampanya döneminde ilk avansı pancar tohumu tarlaya düşmeden Mayıs ayında dağıtan Konya Şeker, geçen bu kısa sürede ekim avansıyla birlikte 4 kez ayni ve nakdi avans dağıtımı gerçekleştirdi. Ramazan ayı öncesi bugün dağıtımını gerçekleştirdiği 29,2 Milyon Liralık nakdi avans ile birlikte üreticisine toplamda 145 Milyon Liralık avans verdi.
Üreticilerin hesaplarına bugün yatırılan 29,2 Milyon liralık avansla birlikte Konya Şeker 2014/15 Kampanya döneminde üreticiye 58.8 milyon lira ayni, 86.1 milyon lira nakdi avans dağıtımı gerçekleştirmiş oldu.
Konya Şeker’in bir üretici kuruluşu olduğunu ve Konya Şeker’in önceliğinin ürünü ve üreticiyi desteklemek olduğunu vurgulayan Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk, “geçtiğimiz günlerde İstanbul sanayi Odasının her yıl gerçekleştirdiği Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu Sıralaması açıklandı. Bu listenin 39’uncu sırasında bir kooperatif şirketi olan Konya Şeker yer aldı. İlk 100’deki tek kooperatif şirketi olarak ülke kooperatifçiliğinin de yüz akı oldu. Bu araştırma şirketlerin üretimden satışlarını esas alan bir çalışma. Yani Konya Şeker Türkiye’nin en büyük 39’uncu üretici şirketi. Bu sadece Konya Şeker’in rakamları, bu ciroya, Ham Yağ Fabrikasının, Panplast’ın, Panagro Et-Süt Entegre Tesislerinin, Kangal ve Çobanyıldızı Termik Santrallerimizin, Çumpaş’ın, Beta’nın, Şekersüt’ün rakamları dâhil değil. Sadece Konya Şeker A.Ş. bünyesindeki üretim tesislerimizde Türkiye’deki 39’uncu, özel şirketler arasında ise 35’inci büyük ciroyu yapmışız. Bu büyüme, büyükler arasında 39’uncu sıraya yükselme, ciro rakamları her şirket gibi bizim için de önemli. Ancak bizim için ciro rakamlarından, bilançolardan daha önemli olan bir husus var; bu büyümenin sonuçlarının üreticiye yansıması. Biz işin o tarafıyla daha çok ilgiliyiz, daha çok ilgileniyoruz. Dünya da elde edilebilecek hiçbir başarı, tarladaki nasırlı ellerin, terli alınların edeceği duadan daha değerli değildir. Çıkılacak hiçbir kürsü üreticinin işini kolaylaştırmaktan daha çok keyif veremez. Biz o sıralamalarda kendimizi ülkemizdeki sanayi kuruluşları ile kıyaslama imkânı buluyor, o sıralamalarda adımız her geçtiğinde daha moralli ve daha da kendimize güvenerek tarla için üretici için daha fazla ne yapabileceğimize odaklanıyoruz. Konya Şeker son yıllarda bu sıralamalarda istikrarlı bir şekilde yükseliyor. Bunun anlamı şu, Konya Şeker daha çok üretiyor ve üreterek büyüyor. Kimse şunu unutmasın, Konya Şeker büyüdükçe üretici de büyüyor. Konya Şeker daha fazla ürettikçe üretici de daha çok üretiyor. Konya Şeker güçlendikçe üreticisine güç ve kuvvet veriyor. Konya Şeker, yükseldikçe üreticisine verdiği destekte artıyor” dedi.