Ekonomist Dergisi Anadolu’nun En Büyük 500 Şirketini Açıkladı
24 Eylül 2014
Konya Şeker “Anadolu 500”de zirveye bir adım daha yaklaştı
Ekonomist dergisinin “Anadolu’nun En Büyük 500 Şirketi” araştırması sonuçlandı. Geçen yıl 8. sırada yer alan Konya Şeker bu yıl bir basamak daha ilerleyerek 7. sıraya yükseldi. Anadolu 500’de Konya’dan 27 şirket yer alırken, Konya Şeker, iller bazında Konya birincisi olarak listenin zirvesine adını yazdırdı. Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk, Ekonomist’in üç büyük il dışında Anadolu’nun 78 ilinde gerçekleştirdiği Anadolu 500 araştırmasında Anadolu ekonomisine öncülük eden ilk 10 şirket arasında yer almanın ve geçen yıla göre zirveye bir adım daha yaklaşmanın kendileri için büyük bir gurur kaynağı olduğunu ve kuruma da büyük bir mesuliyet yüklediğini ifade etti.
Ekonomist dergisinin Türkiye Ekonomi Bankası’nın (TEB) katkılarıyla 11 yıldır sürdürdüğü “Anadolu’nun En Büyük 500 Şirketi” araştırması sonuçlandı. Araştırmada üç büyük ilin dışında faaliyet gösteren, büyük holdinglere bağlı olmayan ve yabancı sermaye payı yüzde 50’nin altında olan şirketler, Anadolu Şirketi olarak kabul ediliyor. 2013’te Anadolu 500’de birinciliği Hatay’da faaliyet gösteren Tosçelik aldı. Geçen yıl 8. sırada yer alan Konya Şeker ise bir basamak ilerleyerek 7. sıraya yükseldi ve zirveye bir adım daha yaklaştı. Araştırmada Anadolu Şirketleri net satışlarına diğer bir deyişle cirolarına göre sıralanıyor. Toplam 900 milyon TL özsermayeye sahip olan ve 3000’in üzerinde çalışanı bulunan Konya Şeker 2013 yılında 1 milyar 887 milyon 246 bin 354 TL ciro, 27 milyon 696 bin 499 Dolar ihracat ve 13 milyon 727 bin 698 TL vergi öncesi kâr gerçekleştirdi.
2012’de yalnızca yüzde 2.6 olan Anadolu 500’ün toplam cirosundaki reel artış geçen yıl yüzde 7.4’e çıktı. Daha çok iç talepteki toparlanmadan kaynaklanan bu büyüme Anadolu 500’ün toplam kârındaki reel artışın da hızlanmasını ve yüzde 17.5’i bulmasını sağladı. Ancak küresel ekonomideki durgunluk yüzünden ihracattaki artış yine düşük oldu ve yüzde 4.5 olarak gerçekleşti. İstihdamdaki artış da düşük kaldı ve sadece yüzde 4.1 olarak gerçekleşti.
Anadolu 500’de Konya’dan 27 şirket yer alırken, Konya Şeker, iller bazında Konya birincisi olarak listenin zirvesinde yer aldı. Listede en fazla şirket ile Bursa yer alırken Konya listeye en fazla şirket sokan 6. il oldu.
Ekonominin nabzını tutan her araştırmada Konya Şeker’in öne çıktığını hatırlatan Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk, Ekonomistin üç büyük il dışında Anadolu’nun 78 ilinde gerçekleştirdiği Anadolu 500 araştırmasında Anadolu ekonomisine öncülük eden ilk 10 şirket arasında yer almanın ve geçen yıla göre zirveye bir adım daha yaklaşmanın kendileri için büyük bir gurur kaynağı olduğunu ve kuruma da büyük bir mesuliyet yüklediğini belirtti.
Recep Konuk Anadolu 500’ü değerlendirdiği konuşmasında özetle şunları söyledi:
“Konya Şeker hedefleri olan bir şirket. Konya Şeker’in sürekli tekrarladığı cümlelerden biri dünyanın geleceğinde stratejik öneme sahip sektörlerden biri gıda sektörüdür ve bu sektörde ülkemizin dünyada söz sahibi olabilmesi için elinde son derece değerli bir hazine vardır. Konya Ovası dünyanın en önemli tarımsal üretim havzalarından biridir. Biz Ovanın önemini kavramış, sahip olduğu hazinenin kıymetini bilen bir şirket olarak o potansiyeli harekete geçirmekle kendimizi yükümlü sayıyor ve bu yükümlülüğün gereğini de adım adım yerine getiriyoruz. Ovanın potansiyelini harekete geçirmek ve üretileni kıymetli hale getirmek için yaptığımız yatırımlar ve yapacağımız yatırımlar büyük bir hedefin parçalarıdır. Biz ülkemizin 2023 vizyonu ile uyumlu bir şekilde dünyanın en büyük beş gıda markasından birini Konya Ovası’ndan çıkarmayı kendisine hedef seçmiş bir şirketiz. Anadolu 500 listesinde bir adım daha yukarı çıkmak hedefini dünyanın ilk beşi olarak belirlemiş bir marka için cesaret verici bir başlangıçtır. İnşallah bu adımın devamı gelir, gelmeli ve gelecek. Biz hem eldeki potansiyeli hem de o potansiyeli harekete geçirmek için kurduğumuz tesisleri ve o tesisleri hayata geçiren arkadaşlarımızın azmini biliyoruz. Tüm gayretimiz üretici ortaklarımızı, bölge çiftçisini ekonominin etkin aktörü yapabilmek, on binlerin milli gelirden daha fazla pay almasını sağlamak içindir. Yani on binlerce üreticinin daha çok üretmesi içindir. O listelerde üst sıralara doğru atılan her adım Türk çiftçisinin attığı adımdır. O listelere dâhil olan her şirketimiz on binlerce çiftçinin daha ekonomik süreçte sözünün kuvvetinin artmasıdır. Ve o listelerdeki her başarı üretici ortaklarımız açısından gururun ötesinde başka bir mana daha taşır. Konya Şeker’in başarısı aynı zamanda ülke çiftçisinin sürece dâhil olduğunda başarabileceklerinin göstergesidir.”