Aylık Ekonomi Dergisi Capital Ekim Sayısında, “Türkiye’nin Çizgi Dışı Şirket ve Yöneticileri Sahneye” Dedi
11 Ekim 2011
Konya Şeker’in Konuk’la yaşadığı değişimi anlattı...
Capital Dergisi 10 Başarılı Yöneticiyi Gündeme Taşıdı
Aylık Ekonomi Dergisi Capital Ekim sayısında, değişimi kucaklayan ve inanılmaz başarılara imza atan şirketler ve yöneticileri hakkında üç ayrı araştırma dosyası yayınladı. “Türkiye’nin Çizgi Dışı Şirket ve Yöneticileri sahneye” başlıklı yazısında “Türkiye’de krizlerden başarıyla çıkan şirketlerin hep mahir üst düzey yöneticiler tarafından yönetildiğini” vurgulayan, Capital Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Sedef Seçkin Büyük, “Değişimi kucaklayan, güçlü CEO’lar ve güçlü ikinciler tarafından yönetilen şirketler inanılmaz başarılara imza atıyor. Sektörlerinin kat be kat üzerinde büyüyorlar” dedi.
“Değişime Gelenler Ne Yaptı” başlıklı araştırma haberinde şirketlerindeki değişime önderlik eden yöneticilerin uyguladıkları stratejileri araştıran ve ulaştıkları sonuçları değerlendiren Capital Dergisi, bu çerçevede Türk iş dünyasında son 5 yılda yarattığı değişimle ön plana çıkan liderleri ve onların hangi alanda ne tür bir değişime imza attıklarını ortaya koydu.
Araştırma haberinde, Konya Şeker’de değişimi gerçekleştiren Recep Konuk ile birlikte, aralarında Gübretaş CEO’su Mehmet Koca, Vodafone CEO’su Serpil Timuray, Teknosa CEO’su Mehmet Nane, Cargill CEO’su Murat Tarakçıoğlu gibi şirket yöneticilerinin yer aldığı 10 isme yer veren Capital, “Tüm bu yöneticilerin ortak noktası göreve geldikleri şirketlerde “büyük dönüşüm” gerçekleştirerek, onların kaderlerini etkileyen başarılar yakalamaları. Son yıllarda şirketine “büyük dönüşüm” yaşatan lider sayısında hızlı bir artış yaşanıyor. Kimi atıl durumda, kimi dibi görmüş pozisyonda devraldığı şirketi sektöründe üst noktalara taşıyan bu liderler, güçlü vizyonlarının yanında kararlılıklarıyla da öne çıkıyor. Capital, şirketini değiştirmek için gelen ve bunu başaranları bir araya getirdi” ifadelerini kullandı.
Uluslararası markalara sahip, dünyanın önemli şirketlerinden olan Volvo ve Campbell Soup’da yönetim değişikliği ile yaşanan dönüşümden ve elde edilen başarıdan örnekler veren Capital Dergisi, bu çizginin Türkiye’de de temsilcilerinin olduğunu belirterek ülkemizde dönüşüme imza atan yöneticilerin başarılarını ve şirketlerinde yaşanan değişimi araştırdı. Haberinde yönetim bilimleri uzmanlarının görüşlerini de yer veren Capital Dergisine açıklamalarda bulunan Sabancı Üniversitesi Yönetim Bilimleri Fakültesinden Doç. Dr. Mahmut Beyazıt, “Global anlamda rekabetin içine girdikçe değişim gereksinimi artıyor. Doğal olarak bu dönüşümü çevrenin gerektirdiği hızda tamamlayabilen liderlere gereksinim yükselişte. Bu da bilgiyi doğru okuyup yorumlayan ve hızlı karar alabilen yöneticilerin daha fazla öne çıkacağı anlamını taşıyor” derken, Egon Zehnder İnternational Yönetici Ortağı Murat Yeşildere ve Management Center Türkiye Genel Müdürü Tanyer Sönmezer ise, “organizasyonu yeniden yapılandıracak, dinamizmi arttıracak liderlere” ihtiyacın günümüz iş dünyasında arttığını belirttiler.
Capital Dergisinin araştırma haberinde ülkemizde dikkat çekici bir şekilde dönüşüme ve değişime imza atan 10 şirkette yöneticilerin şirketlerini nasıl değiştirdiği tablo halinde değerlendirilirken, Recep Konuk’un Konya Şeker’de dönüşüm gerçekleştirdiği konular “üretimde verimlilik problemini aştı. Şirketi yatay ve dikey büyüttü. Ürün çeşitlerini arttırdı. Perakendeye giriş yaptı” şeklinde sıralandı ve Konuk yönetiminde Konya Şeker’in sergilediği performans artışı ise “11 yılda şirket dönem kârlılığında yüzde 68 bin 370, ciroda yüzde 2 bin 345, öz kaynaklarda yüzde 10 bin 398 büyüme gerçekleştirdi” şeklinde çarpıcı büyüme rakamları ile özetlendi.
“Konya Şeker Nasıl Dönüştü?” haber başlığı altında Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk’un değerlendirmelerine de yer veren Capital Dergisi, Konuk’un özellikle şirketin perakende sektöründe yer almasını sağlayan stratejik yaklaşımı ile tasarruftan kaynak üretmesine ve katma değerli alanlara yatırım yapmasına ilişkin sözlerini ön plana çıkardı. Capital’in Rekor Büyüme Rakamları Alt Başlığını da kullandığı haberde Konya Şeker’deki dönüşüm Konuk’un değerlendirmelerinden özetlenerek şu şekilde dergi okuyucularına anlatıldı: Perakendeyle İlgisi Yoktu
“Göreve başladığım 1999 yılında Konya Şeker’in bir şeker fabrikası, iptidai bir yem fabrikası ve işletilemeyen bir süt ürünleri fabrikası vardı. şeker sektöründeki payımız da %12-13 civarındaydı. Şirketin pazarla, özellikle de perakende ile ilgisi yoktu. Göreve gelince ilk hedefimiz ana faaliyet konumuz olan şeker üretiminde verimlilik problemini aşmak oldu.”
202 Milyon Dolarlık Tasarruf
“Yaptığımız rehabilitasyon yatırımlarıyla 11 yılda yaklaşık 202 milyon dolar tasarruf sağladık. İkinci hedefimiz şirketin yatay ve dikey büyümesini sağlamaktı. Nitekim yatırımını tamamladığımız ikinci şeker fabrikamızla üretimimizi 2’ye katladık. Geleneksel şeker üretimini de sıvı şeker, baklava şurubu, paketli şeker, kandis şeker, pudra şekeri gibi ürünlerle çeşitlendirdik. Yani piyasaya entegre olduk ve perakendeye doğrudan hitap etmeye başladık.”
Katma Değerli Alana Yöneliş
“Bununla da kalmadık, ana faaliyet konumuz şekerin kullanıldığı ve katma değeri yüksek üretim alanlarına da girdik. Mesela sert şeker, çikolata, baklava şurubu gibi mamul ürünleri üretmeye başladık. Kısa süre sonra da bisküvi, kek, gofret gibi ürünlerimiz de piyasa da olacak.”
Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk’un yaptığı değerlendirmeden sonra Konya Şeker’deki dönüşümün ve değişimin çarpıcı rakamlarını okuyucuları ile paylaşan Capital Dergisi, araştırma haberinde Konya Şeker ile ilgili bölümü şu şekilde tamamladı:
Rekor Büyüme Rakamları
“Şirket son 11 yılda, dönem kârlılığında yüzde 68 bin 370, ciroda yüzde 2 bin 345, öz kaynaklarda yüzde 10 bin 398, sermayede yüzde 13 bin 650 büyüme gerçekleştirdi. 2008 yılında Türkiye’nin 58’inci büyük sanayi kuruluşu olan Konya Şeker 2009 Yılında 36’ncı sıraya ve 2009 yılında da 34’üncü sıraya yükseldi.”